Black Friday tappar fart men snittköpen ökar

– SPonsrad artikel

Black Friday tappar fart enligt Svea Bank. Färre köp gjordes i år men snittköpet ökade tydligt och handeln sprids nu över hela månaden.

Skriven av
Redaktionen
den
1/12/2025
Kategori
Ekonomi

Black Friday 2025 blev ytterligare ett år där svenskarnas köpvanor förändras. Ny statistik från Svea Bank, baserad på data från majoriteten av Sveriges digitala betalsätt, visar att både omsättning och antal transaktioner minskade under årets stora readag samtidigt som genomsnittsköpet ökade tydligt.

Jämfört med Black Friday 2024 sjönk den totala omsättningen med drygt 3 procent och antalet transaktioner med nästan 17 procent. Samtidigt ökade snittordern med över 16 procent vilket innebär att konsumenterna handlade färre gånger men för större belopp. Den mest intensiva köptimmen inträffade klockan 21:55.

Svea Banks data visar även att handeln sprids över en längre period. Under hela Black Month ökade omsättningen med 3,5 procent trots färre transaktioner. Snittköpet steg med nästan 9 procent. Enligt Svea är det ett tecken på både en något starkare privatekonomi och en tydligare kostnadskontroll hos konsumenterna, bland annat genom fler direktbetalningar.

Prisjakts statistik visar att 44 procent av produkterna hade lägre pris än tidigare under Black Friday och att den genomsnittliga rabatten på varor som sänktes med minst 10 procent låg på 22 procent. Aktiviteten på Prisjakt ökade med 11 procent. Projektorer, robotgräsklippare och jackor var de kategorier som steg mest i sökintresse.

Svea Bank konstaterar i sin analys att Black Friday tappar i intensitet samtidigt som kampanjperioderna förlängs och hela månaden stärks.

Taggar:
Redaktionen

CFOsvepets redaktion med frilansande experter erbjuder djupgående finansiell analys och rådgivning för affärsframgång, med skräddarsydda lösningar för varje företags unika behov.